Wednesday, January 19, 2011

hundred eight --------------


pantai depok, yogyakarta

ni salah satu pantai yg paling dekat dgn rumah. pantai ni lain skit dr pantai kat Msia sbb pasir hitam n kat pantai ni ade pasar jual seafood + warung2. kl dtg cni, kite beli dulu seafood kat pasar, pastu bw seafood tu g warung, mintak diorg masakkan. pastu kite byr la upah dorg masak. Yg beza dr pantai kat Msia, kat pantai Indonesia ni takde org picnic!!!! diorg g pantai unt main air je.. huhuhuhu~

tp pernah la skali tu kiteorg rindu sgt2 nk picnic, kiteorg g pantai depok after subuh (mase ni takde manusia langsung). bw breakfast n ber picnic dgn riang ria.. ;D

dekat pantai depok ni ade Gumuk pasir (mcm padang pasir). baca kat cni ek: link~

Puas menikmati hidangan sea food, anda bisa keluar pantai dan berbelok ke kanan menuju arah Parangkusumo dan Parangtritis. Di sana, anda akan menjumpai pemandangan alam yang langka dan menakjubkan, yaitu gumuk pasir. Gumuk pasir yang ada di pantai ini adalah satu-satunya di kawasan Asia Tenggara dan merupakan suatu fenomena yang jarang dijumpai di wilayah tropis. Di sini, anda bisa menikmati hamparan pasir luas, bagai di sebuah gurun.

Gumuk pasir yang terdapat di dekat Pantai Depok terbentuk selama ribuan tahun lewat proses yang cukup unik. Dahulu, ada beragam tipe yang terbentuk, yaitu barchan dune, comb dune, parabolic dune dan longitudinal dune. Saat ini hanya beberapa saja yang tedapat, yaitu barchan dan longitudinal. Angin laut dan bukit terjal di sebelah timur menerbangkan pasir hasil aktivitas Merapi yang terendap di dekat sungai menuju daratan, membentuk bukit pasir atau gumuk.

3 comments:

tnjta said...

tempat ni lawa!!!!!!!!!!!!!!!! bilo ar sy buleh gi ni. heeeeee

Nizam said...

mcm seronok jer kat sini. bile la bole dpt gi sane

wafa azman said...

@hanny+doink: jom dtg cni a.s.a.p!!!! hehehehhe~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...